Opnieuw op het vasteland.

19 juli 2013 - Casarile, Italië

Deze morgen al heel vroeg uit de veren want we bereiken de haven van Livorno tegen 6 uur en worden om 5u30 wakker gemaakt. Overal liggen mensen op de grond te slapen. Blijkbaar zijn er niet voldoende zetels voor mensen die geen kajuit hebben besteld. Terwijl we nog varen dienen de kajuiten al proper gemaakt te worden voor de volgende passagiers zodat er geen tijd verloren gaat.

Het ontschepen gebeurt enorm hectisch en de man die instaat om iedereen op tijd en stond naar zijn garage te laten gaan is niet komen opdagen. De passagiers worden ongeduldig en besluiten om niet langer te wachten en allemaal gelijktijdig hun auto te gaan opzoeken op de verschillende verdiepingen. Veel geduw en gedring van haastige en zenuwachtige mensen op de trappen wat gevaarlijk is voor oudere personen of kinderen. We zijn opgelucht dat we zonder problemen de boot kunnen verlaten.

Vandaag besluiten we om Lucca te bezoeken. Deze stad bezochten we lang geleden toen we een toer maakten in Toscane. De auto parkeren we op een betalende, veilige parking aan het station en aan de overkant kunnen we de dikke vestingmuur binnen gaan via een kleine tunnel om de stad te bezoeken. De gebouwen en kerken zijn enorm mooi en de straatjes zijn gezellig. Vele gebouwen worden gerestaureerd. In de winkels liggen dure kleren en schoenen en je ziet er de laatste snufjes van de Italiaanse mode. Een ideale stad om eens te gaan winkelen met veel geld!! De etalages van de wijn- en kruidenierszaken zijn een plezier om naar te kijken en ook de fruit- en groentekramen zien er erg smakelijk uit!

Het ovale plein dat vroeger een amfitheater was ligt er nog even verlaten bij. Het is nog vroeg in de voormiddag en de leveranciers zijn volop bezig met de restaurants en cafés te bevoorraden. Op gezellige terrasjes en in kleine winkeltjes nemen de Italianen hun ontbijt dat bestaat uit een kleine espresso en warme pannini.

Onze Belgische kunstenaar Wim Delvoye heeft een tentoonstelling in een van de kerken. Na een flinke wandeling doorheen de wirwar van straatjes keren we terug naar de auto en rijden naar ons volgende hotel waar we een nachtje slapen op doorweg naar het Garda meer. Onderweg zien we besneeuwde bergen en veel mooie bergdorpjes. We kiezen voor de péage van 3 uur rijden in de plaats van de gewone wegen die er 7 uur zouden over doen.

We worden voorbijgestoken door een knappe rode Ferrari met oudere man en jonge vrouw.

In het hotel zijn we nog net op tijd om lekker te eten en daarna een verfrissende douche te nemen.

Onze auto heeft terug kuren!!!!! Nu is het ABS en ESP die een foutmelding geven!! Fons las al op internet dat anderen dat ook al hadden gekregen na zeer warme dagen. In Sardinië was het dikwijls in de 40 ° C dus dat zal dan wel de reden zijn.

Curieus hoeveel het kostenplaatje weer zal zijn wanneer we thuis zijn. Het stopt dus nooit met de kosten aan onze wagen! Naar het schijnt zou een ingebouwde GPS van de auto dan ook niet meer werken !! Gelukkig hebben we een Tommeke die los in de wagen staat en waar we goed voor zorgen !